Hol lehet elkezdeni?
Jelenleg négy intézetben folyik filozófusképzés
Budapest: ELTE BTK, Filozófia Tanszék Tel.: 1-267-0966
Debrecen: Debreceni Egyetem, Filozófia Tanszék Tel.:
52-512-900
Szeged: SZTE BTK, Filozófia Tanszék Tel.: 62-544-363
Miskolc: Tel.: 46-565-111
Pár szó a filozófusképzésről.
Napjaink filozófusképzésben két különböző tendencia
mutatkozik meg. A tágasabb filozófiai hagyományt követve
beszélünk ún. 'kontinentális' illetve 'angolszász'
típusú filozófiai iskolákról. A két irányzat közötti
különbségek mind inkább elmosódni látszanak, ennek
ellenére mondható, hogy a 'kontinentális' filozófia
megnyilvánulásában erősen kötődik a Herakleitosztól
Heideggerig húzódó több mint kétezer éves filozófiatörténeti
hagyományhoz, míg az 'angolszász' típusú filozófia
alatt elsősorban a Frege és Wittgenstein által megkezdett
és a logika valamint a nyelvfilozófia dominanciáját
preferáló analitikus irányzatot értjük. Az ELTE képzési
tervére, illetve a meghirdetett órák címére és a magadott
szakirodalomra mind a két irányzat befolyással van,
míg a többi egyetemre elsősorban a 'kontinentális'
irányzat van hatással.
Mi leszek, ha elvégzem?
A képzés mindegyik tanszéken tíz egyetemi félévet
foglal magába. Ez idő alatt kell megszerezni a tanszékeken
és sokszor évente változó tanegységeket (szemináriumi
jegyek, kollokviumok, szigorlatok), melyeket a tizedik
félév végén a szakdolgozat beadása és szóbeli megvédése
zár le. A diploma feltétele a sikeres védés, mely
'filozófiatörténészi' címet ad. Ha a félévek közben
elvégzed a tanárképzést is, akkor a diplomádba 'filozófia
szakos középiskolai tanár' cím lesz beírva.
Hogyan tovább?
Filozófusok esetében ez egy sokat hangoztatott kérdés,
melyre nem könnyű felelni, mivel a filozófiának nincs
alkalmazott szakága. Valamikor azt mondták, hogy a
filozófia a tudományok királynője. Ha e fennkölt szempontnál
maradunk, akkor azt kell mondani, hogy a filozófus
pályát sohasem szabad köznapi érdekből választani.
Még középiskolai tanárként sem ajánlott úgy e pályára
lépni, mintha a filozófia egy tudomány lenne a többi
között. Kár lenne magadat azzal áltatnod, hogy a filozófiától
okosabb vagy gazdagabb leszel másoknál. A filozófia
tanulásához éppen olyan belső elhivatottság kell,
mint ahogy valaki rajzolni, festeni, vagy írni tanul.
Csak annak érdemes vele komolyan foglalkozni, akinek
van hozzá tehetsége. Rendkívüli aszkézist igényel,
bírni kell a monotóniát. Igazából csak egy nagyon
magas szintű képzés és olvasottság után válik valaki
számára a filozófiai irodalom valóban érdekfeszítővé,
izgalmassá, és válik szenvedéllyé. Ráadásul a filozófia
a legnyelvigényesebb szakok egyike. Általában már
minden jelentősebb szakirodalom olvasható angolul,
ám bizonyos klasszikus szövegek esetében olykor a
legóvatosabb nüanszokon múlik a helyes értés és fogalmazás.
Ilyenkor nem árt, ha vannak más nyelvekből (ógörög,
német, francia) is valamilyen szintű ismereteink.
Az egyetemen általában pár félév alatt eldől, ki az,
akinek érdemes erre a pályára lépnie és ki az, akinek
inkább egy magas fokú műveltséget jelent, melyet jól
tud kamatoztatni egyéb irányú képzései (pszichológia,
esztétika, pedagógia, történelem, irodalom, matematika,
jog stb.) keretében.
Felvételi követelmények és feladatok
A követelmények hivatalos tájékoztatója a 'Felvételi
vizsgakövetelmények a felsőoktatási intézményekben'
c. kiadvány (OFFI, Bp.)!
Minden tanszéken eltérőek a felvételi követelmények.
Mindenhol felvételi vizsga van, mely írásbeli és szóbeli
részből áll, valamint 'kötelező' és 'ajánlott' irodalomból.
Kivétel az ELTE, ahol minden megadott irodalom kötelező.
A felvételi ponthatár szinte minden évben változik.
Magas pontszámot elért írásbeli vizsga után eséllyel
indulhatsz a szóbeli vizsgán, ahol jó beszédkészséggel
és a megadott irodalom elmélyült ismeretével felvértezve
meggyőzheted a bizottságot, hogy személyedben az elkövetkezendő
öt évre tanszékük egy új kollégával lett gazdagabb.
A filozófia felvételik gyakorlatára jellemző, hogy
a beszámoltató bizottság elsősorban nem arra koncentrál,
hogy a jelölt mennyire 'magolta be' a tananyagot,
hanem arra, hogy az összbenyomás alapján mennyire
ítélik úgy, hogy a jövőben a jelölttel együtt tudnának
a szemináriumokon dolgozni.
A tanfolyamról (tematika, módszertan)
A tanfolyamot Pálfalusi Zsolt Phd ösztöndíjas ELTE
doktorandus vezeti. Ebből adódóan elsősorban az ELTE
BTK filozófia tanszékének felvételi követelményei
lesznek mérvadóak, mely nem zárja ki más egyetemre
való felvételi előkészítéssel kapcsolatos konzultáció
lehetőségét.
Az órák három részből tevődnek össze.
1/ A teszt. Első órán mindenki kitölt egy ún. 'Kvalifikációs
tesztet', melynek célja, hogy a tanár felmérje a hallgatók
általános felkészültségét, az előismereteket, az olvasottságot,
a nyelvkészséget. A 'Kvalifikációs teszt' kitöltése
után következő órán a hallgatók megkapják a referátumaik
címét, nyelvismerettől függően esetleg az idegen nyelvű
szakirodalmat. Ezt követően a tanfolyam során még
tizenöt tesztet töltenek ki, mely lefedi a felvételi
által megadott irodalmat. Ezek a tesztek lesznek az
órai munka bázisai, melyeket előadások előznek meg,
illetve az értékeléskor a feladatok elemzése egészít
ki.
2/ A referátum Referátumot nem kötelező vállalni.
A gyakorlat azt mutatja, hogy a hallgatók nagy általánosságban
elég későn jutnak el arra a szintre, hogy a gimnáziumi
'feleltetéstől' jócskán eltérő módon képesek legyenek
egy témát önállóan feldolgozni, arról mások előtt
referátumot tartani, mely egyben magába foglalja a
referátum anyagának értékelését és az önálló véleményalkotást
is. A referátum célja a szóbeli vizsga szimulálása
és szekundér irodalom bevonása a tematikába. Referátum
tartása külön műfaj, melyet meg kell tanulni, lényege
a tömör és világos megfogalmazás, a figyelemfelkeltés,
a hallgatóság ráhangolása a témára és a személyes
kiállás.
3/ Az előadás Az előadások mindenkor próbálnak igazodni
a hallgatóság tanulási ritmusához, melyek egyben diktálják
a tanulás ütemét is. Elvileg előadásokon a tesztlapok
kérdéseinek gyors és koncentrált elemzése kerülne
napirendre, ám a gyakorlat azt mutatja, hogy a hallgatóság
nagy átlagban egyáltalán nem a megadott feladatokat
próbálja megoldani, hanem olyan kérdéseket fogalmaz
meg, melyek nem tartoznak szorosan a tematikához,
mégis érdemes rájuk kitérni, mert tisztázásukkal számtalan
fölösleges 'tiszteletkört' lehet megtakarítani. Ilyenkor
a személyes beszélgetés, pár gyakorlati példa, 'story'
sokszor megvilágítóbb, mint a tudományos szöveg. Ezekből
az előadásokba főzött beszélgetésekből a tanfolyam
végére összeáll egy kép, mely segítséget ad a hallgatónak
a filozófia berkeiben használatos sajátos kommunikáció
elsajátításához. Az előadásoknak csakis ez a személyessége
ad a hallgatók számára olyan megfogható filozófiai
jelleget, mely által betekinthetnek annak a pályának
az útvesztőibe, melyet választani szándékoznak, és
amelyet talán képes is vállalni.