ESZTÉTIKA
Az esztétika szakról
Jelenleg 3 intézményben folyik esztétika szakos
képzés:
Budapesten: ELTE-BTK, Esztétika szak
Piliscsabán: PPKE-BTK, Esztétika szak (csak szakpárként)
Pécs: JPTE-BTK, Művészettudomány szak
A képzés ideje egységesen 5 év. A végzett hallgató
szakdolgozatának sikeres megvédése után diplomát kap,
melyben a következő megnevezés szerepel:
esztétika szakos bölcsész előadó
(esetleg: okleveles esztétika szakos bölcsész)
Milyen területeken hasznosítható ez a végzettség?
Kritikai folyóiratok, művészettudományi szaklapok,
televíziós és rádiós csatornák kulturális rovatainak
munkatársaként nagy hasznát lehet venni az esztétika
szakon szerzett tudásnak. Azoknak, akik tanári végzettséggel
is rendelkeznek, és középiskolában magyar nyelv és
irodalmat, filozófiát, történelmet vagy művészettörténetet
oktatnak, rendkívül nagy segítség a művészetfilozófiai
háttér. Azok pedig, akik a közeljövőben a Nemzeti
Alaptantervben megjelenített mozgóképkultúra és médiaismeret
műveltségi részterületen vállalkoznának a középiskolai
oktatására, az ELTE-BTK Esztétika Tanszékén nappali
és kiegészítő képzésként is elvégezhetnek egy 4 féléves
továbbképzést neves filmesztéták vezetésével.
Felvételi követelmények
ELTE-BTK
A felvételi vizsga írásbeli és szóbeli részből áll.
Az írásbeli vizsga időtartama 180 perc. Formája: tesztkérdések
és műelemzés a helyben megadott szöveg alapján.
A szóbeli vizsgán a beszélgetés a következő elmélet
művekhez kapcsolódik:
Arisztotelész: Poétika. Pannon/Klett, Bp. 1997
Lessing: Laokoón. Akadémiai, Bp. 1997
Schiller: A naiv és szentimentális költészetről. In.
u.ö. Válogatott esztétikai írásai. Magyar Helikon,
Bp. 1960
Nietzsche: A tragédia születése. Európa, Bp. 1986
Eichenbaum: A formális módszer elmélete. In: Irodalmi
elemzés. Gondolat, Bp. 1974
Jauss: Az irodalomtörténet, mint az irodalomtudomány
provokációja. In: Recepcióelmélet - esztétikai tapasztalat
- irodalmi hermeneutika. Osiris, Bp. 1997
PPKE-BTK
A felvételi vizsga két fő részből áll: írásbeli vizsgából,
amely a NAT gimnáziumi törzsanyagára épül, kiegészítve
néhány, az esztétikát is érintő alapművel. A másik
fő rész a szóbeli vizsga, amely az általános műveltségen
túl, a felvételiző művészetek iránti érzékenységét,
bölcseleti alapismereteit ítéli meg.
Felvételi olvasmányjegyzék:
Gombrich, E.H.: A művészet története, Bp., 1983.
Platón, Lakoma, in: U.ő.: Összes művei I, Bp., 1984.
Schiller, F.: A naív és a szentimentális költészetről,
in: U. ő.: Válogatott esztétikai írások, Bp., 1960.
Tolsztoj, L.: Mi a művészet?, in: U. ő., Tanulmányok,
cikkek, vallomások, Bp., 1967.
Kosztolányi Dezső, Ady Endre IX (eredeti címe: Az
írástudatlanok árulása. Különvélemény Ady Endréről,
in: U. ő., Egy ég alatt, Bp., 1977, 220-239.
Fülep Lajos: Művészet és világnézet, in: U. ő.: Művészet
és világnézet, Bp., 1976.
Weöres Sándor: A vers születése, in: Egybegyűjtött
írások l: Bp. 1975.
Gadamer, H.G. A szép aktualitása, in: U. ő.: A szép
aktualitása, Bp., 1984.
Danto, A.C.: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet?,
in: U. ő.: Hogyan semmizte ki a filozófia a művészetet?,
Bp., 1997.
JPTE-BTK, Művészettudomány szak
Az írásbeli vizsga a középiskolai irodalom és történelem
tananyag filozófiával és esztétikával kapcsolatos
anyagrészei, valamint a kötelező irodalom alapján
megírandó tesztből és esszéből áll.
A szóbeli vizsga során a bizottság beszélgetést folytat
a jelölttel a kötelező irodalomban felsorolt - húzás
útján kiválasztott - egyik műről.
Kötelező irodalom:
Platon: A lakoma című dialógusa. In. id: A lakoma,
Phaidrosz. Teljes gondozott szöveg. Fordította Telekdy
Zsigmond és Kövendi Dénes. A szöveget gondozta, az
idézeteket válogatta, a szövegmagyarázatokat, kérdéseket
és kiegészítő fejezetet írta: Steiger Kornél. Ikon,
Bp. 1994
Arisztotelész: Poétika és más költészettani írások.
Fordította: Rioók Zsigmond. Szerk.: Bolonyai Gábor.
PannonKlett, Bp. 1997. (=Matúra, Bölcselet)
Descartes, René: Értekezés a módszerről. Szemere Samu
fordítását átdolgozta, a kötetet szerkesztette és
a jegyzeteket összeállította: Boros Gábor. Ikon, Bp.
1992 (=Matúra, Bölcselet)
Diderot, Denis: Színészparadoxon. Fordította Görög
Lívia. In: id: Színészparadoxon. A drámaköltészetről.
Magyar Helikon, Bp. 1966. 5-98. p.
Lessing, Gotthold Ephraim: Hamburgi dramaturgia: Meghirdetés;
Tizenegyedik szám; Tizenkilencedik szám; Huszonharmadik
szám; Huszonnegyedik szám. Fordította: Tímár Ilona.
In: id: Válogatott esztétikai írásai. Válogatta és
az utószót írta: Balázs István. Gondolat, Bp. 1982.
375-399. p.
Nietzsche, Friedrich: A tragédia születése, avagy
görögség és pesszimizmus. Fordította és a jegyzeteket
írta Kertész Imre. Európa, Bp. 1986
Bahtyin, Mihail Mihajlovics: A szó az életben és a
költészetben: a szociológia poétikai alapkérdései.
Fordította Könczöl Csaba. In: id: A szó az életben
és a költészetben. Európa, Bp. 1985. 5-54. p.
Eco, Umberto: A nyitott mű poétikája. Fordította:
Zentai Éva. In: id.: A nyitott mű: válogatott tanulmányok.
Gondolat, Bp. 1976. 24-58. p.
Barthes, Roland: A szöveg öröme. Fordította: Mihancsik
Zsófia. In: id.: A szöveg öröme: irodalomelméleti
írások. Osiris, Bp. 1996. 75-116. p.
Gadamer, Hans Georg: A szép aktualitása: a művészet,
mint játék, szimbólum és ünnep. Fordította: Bonyhai
Gábor. In: id.: A szép aktualitása. T-Twins, Bp. 1994.
(Athenaeum-könyvek). 11-84. p.
A vizsga során azt vizsgálják, hogy
- a jelölt tájékozott-e a középiskolai irodalom és
történelem tantárgyak filozófiával és esztétikával
kapcsolatos anyagrészeiben, valamint
- képes-e elemző módon tárgyalni a fenti olvasmányjegyzékben
megadott szövegek egyikét, kiemelve annak fontosabb
megállapításait, értelmezve a benne szereplő filozófiai
és esztétikai fogalmakat.
Az irodalom és történelem tananyag mindazon fejezeteit
számon kérik, melyek filozófiai és esztétikai kérdéseket
tárgyalnak.
A vizsgán semmiféle eszköz (segédlet) nem használható.
Mi is az esztétika
Mivel az esztétika - sajnálatos módon - önálló tantárgyként
nem szerepel a középiskolai tantervben, s ebből kifolyólag
a felkészüléshez sem állnak rendelkezésre olyan -
hagyományos értelemben vett - tankönyvek, melyekkel
egy érettségizett diák biztosan találkozott már, talán
nem árt, ha a tanfolyam rövid ismertetése előtt néhány
szót magáról a tárgyterületről is ejtünk.
Az esztétika a filozófiának az a szakága, amely
az esztétikum jelenségkörét, kategóriáit és törvényszerűségeit
vizsgálja, s amely egyebek között az esztétikai minőségek,
a művészi megismerés és élmény, illetve az ízlés kérdéseivel
foglalkozik. Jóllehet története egészen az ókorig
nyúlik vissza, e tudományterület változatlanul saját
létjogosultságát keresi, s közben igyekszik - úgy
szemléletileg, mint módszertanilag és fogalomhasználatában
- elhatárolódni más, hozzá közel álló tudományoktól.
Szélsőségesen fogalmazva az esztétika célja, hogy
e határtudományok (művészetpszichológia, művészetszociológia,
művészet-történet, hermeneutika, gyakorlati filozófia,
antropológia stb.) fogalmai közül minél többet 'kisajátítson',
s ily módon megalkotva egyéni terminológiáját önálló
tudománnyá váljon.
Ugyanakkor, míg az esztétika legitimitásra és autonómiára
törekszik, hogy ez által elfogadtassa magát velünk,
talán észre sem vesszük, hogy életünk minden egyes
szféráját áthatják az 'esztétizálódási folyamatok'
(Wolfgang Welsch kifejezése), melyeknek nem minden
formája nevezhető egyértelműen pozitívnak. Ezek felismeréséhez
és leleplezéséhez is szükségünk van egyfajta esztétikai
'alaptudatra', ami elvezet minket annak a ténynek
a felismeréséhez, hogy bár az esztétikai jelentések
univerzumában a művészet minden bizonnyal különösen
fontos terület, de nem az egyedüli. A felvételi előkészítőn
a vizsgafeladatok megoldásához szükséges tárgyi ismeretek
feldolgozása mellett e (speciálisan esztétikai) gondolkodásmóddal
is megismerkedhetnek a felvételire készülők.
Az esztétika legáltalánosabb kérdéseivel az általános
esztétika, a kifejezetten a művészetekre vonatkozókkal
a művészetelmélet, míg az egyes művészeti ágak általános
törvényszerűségeivel az ágazati esztétikák foglalkoznak.
A felvételi előkészítő tanfolyamról
A tanfolyam időtartama 25, egyenként 180 (4x45) perces
alkalom (összesen 100 iskolai óra), ebből négy alkalmat
ún. próbafelvételi tesztek megoldására szánunk,
melyek az elmúlt évek felvételi tesztjeiben található
feladatsorokhoz hasonló (de azokkal nem azonos) kérdéseket
tartalmaznak majd.
A maradék huszonegy alkalom a felvételire való célirányos
felkészüléssel fog telni, tehát propedeutikával,
a kötelező olvasmányok feldolgozásával (ami egyetemenként
eltérő ugyan, de senkinek sem árt, ha nem csak a megcélzott
egyetem esztétika szaka által megjelölt kötelező irodalmat
ismeri, hiszen a többlettudás csak növeli a bejutás
esélyeit), általános művészettörténeti ismereteink
felelevenítésével illetve a meglévők gyarapításával,
az ágazati esztétikákba (képzőművészet-, építészet-,
színház-, irodalom-, zene-, filmesztétika) való bevezetéssel,
a szóbeli vizsga sikeréhez elengedhetetlen tudnivalók
megbeszélésével, valamint az esszéírás (mely a felvételi
vizsga írásbeli részéhez tartozó műelemzés miatt fontos)
tartalmi és formai tudnivalóinak részletes ismertetésével
és gyakoroltatásával. Ezeken az órákon is lesznek
majd kisebb számonkérő feladatsorok, melyek az előző
órák anyagát segítenek rögzíteni.
A tanfolyam sikerének feltétele az aktív órai részvétel,
vagyis: az egyes kötelező olvasmányokat a csoport
létszámától függően 1-2 (esetleg több) résztvevő kiselőadása
által tekintjük át (10-15 perces tartalmi ismertetés),
majd közösen értelmezzük a szövegeket (mi volt a szöveg
mondanivalója, mely esztétikai irányzat képviseletében
írta szerzője, a művészetről alkotott felfogásunkat
milyen új tapasztalattal gazdagította, milyen párhuzam
vonható az aktuálisan tárgyalt és a már feldolgozott
szövegek között, stb.). Ezen kívül az ágazati esztétikák
körében, illetve a kurrens művészeti és bölcseleti
folyóiratok egy-egy közelmúltban megjelent művészetfilozófiai
írásából is tartható rövid referátum (mindkét téma
igen sokat számíthat a szóbeli vizsgán, mert magasabb
pontszámmal értékelik azt a felvételizőt, aki egy
- vagy akár több - művészeti ágban elmélyültebb ismeretről
tesz tanúságot, illetve ismer néhány kortárs esztétát,
folyóiratot). Az órákon való jegyzetelés, a jó kérdések
és hozzászólások pedig szintén a kívánt célt elérésében
segítenek.
A tanfolyam elvégzéséhez minden segédanyagot biztosítunk
(összefoglaló anyagok fénymásolaton, tesztek, dia-
illetve filmvetítés), de a kötelező olvasmányok beszerzéséről
mindenkinek magának kell gondoskodnia (a kerületi
ill. városi/megyei könyvtárakban általában fellelhetők
ezek a szövegek).
Osztroluczky Sarolta - Trefort Felvételi Előkészítő